søndag den 27. oktober 2013

Erfaringer med de tynde spundne liner

De sidste par måneder har jeg brugt en 0.06 line fra Berkley. Jeg har selvfølgelig været spændt på om det også holder. De første par ture kunne det godt finde på at sprænge som sytråd og det var ikke den store succes. Og der blev googlet en hel eftermiddag efter knude tips for det var knuden som skar sig selv over. Jeg " genfandt" så Not a Knot, dem havde jeg helt glemt og grej kasserne blev rodet igennem efter en pakke jeg vidste jeg havde fået som test på et tidspunkt. Næste tur forløb uden problemer, 0.06 linen monteres på not a knot som midterste billede, uden svirvel. Der binder jeg ca. 30 cm 0.40 fluocarbon line på og oplever nu at det er 0.40 linen der springer nede ved jiggen når jeg får fat i bunden, så nu må 10 + torsken godt hugge :-)
Berkley linen virker lidt stiv når den er tør, men når den lige har været i vandet et par gange så hjælper det på det.
De Not a Knot jeg havde var den store model og var lidt voldsom, da jeg så skulle have bestilt et par poser af de små var de ikke på lager ved nogen af mine normale grejpushere. Fandt et alternativ ved Toko.dk som hedder Easy Snap som blev bestilt hjem i small og medium, de fungerer lige så godt og til fiskeriet i Lillebælt bruger jeg kun den mindste.



3 kommentarer:

  1. har fisket meget med berkley whiplash pro 0.06 og har altid brugt palomar knude synes ikke jeg har haft problemer med at linen springer ,men syntes til gengæld at linen kinker og kludre når jeg kaster. den holder heller ikke de 0.06 i tykkelse den er noget tykkere

    SvarSlet
  2. Du har ret i at den virker tykkere end 0.06, og der kører også en heftig diskussion på nettet omkring den faktisk tykkelse, men det er vist generelt for dem alle :-) Der skulle være en anden line Power Pro som får god kritik, men markedet er i øjeblikket oversvømmet med kinesiske efterligninger af netop denne line, så man kan ikke være sikker på det er den originale man får hjem. Til dato er Whiplashen den bedste jeg har prøvet ( og jeg har prøvet mange) til multihjul og her har jeg ingen problemer med kink og kludder

    SvarSlet
  3. har også kun problemer på fastspolehjul mærkeligt nok havde jeg ikke problemer med mit første shimano nexave men da det blev slidt købte jeg et nyt nexave og der var ikke andet end bøvl det samme med slammer og et andet shimano hjul. har så prøvet med powerpro, men det gir samme problemer så ved ikke om det er hjulene der driller.

    SvarSlet