onsdag den 17. april 2013

Mercury Spitfire propel

Sidste år lancerede Mercury / Mariner en ny 4 bladet aluminiums propel som jeg fik bestilt hjem til min egen Ørnvik / Quicksilver 580 Pilot og 115 HK Mercury. Startede ud med 15 tommer, den var dog for stor. På trods af det kom båden ligeså hurtigt ud af vandet som med den gamle 13 tommer 3 bladet, motoren nåede ikke max. omdr. så dagen efter fik jeg monteret 13 tommer, denne gang med 2 mand i båden. Båden er nu dobbelt så hurtigt ude af vandet og nåede en fart på 30 knob efter GPS i løbet af kort tid. En klar forbedring i forhold til den gamle propel. Yderlig oplevede jeg ved at trække gashåndtaget lidt tilbage til 5600 omdr. og 28 knob faldt mit brændstof forbrug fra 43 Liter til 36 Liter i timen. Jeg har igennem de sidste par år prøvet flere typer propeller både dyre rustfrie og aluminium, ikke nogen der har imponeret voldsomt, men denne bliver siddende og så til en ca. pris på omkring kr. 1900,-.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

      Slet
  2. Når i køber propeller vil jeg anbefale at handle et sted hvor man kan prøve flere størrelser inden køb. Selvom vi snakker samme bådtype og motorstørrelse kan der været forskel på hvilken propel størrelse du skal bruge. Der kan sagtens være vægtforskel på ens både og hvor afhængig af hvor meget udstyr man har i. Hvis jeg lægger alt mit udstyr og grej sammen er der min. det samme som 2 mand ( 90 kg+) mere i båden og det betyder en del mht. propeller køb

    SvarSlet